måndag 26 oktober 2015

Lilla ICA-skolan om Postutlämning

Med anledning av den senaste tidens poststrul med skumma paket, falska mail som påstås komma från posten och diverse utskällningar av valfri person ur personalstyrkan tänkte jag härmed göra en kort(?) sammanfattning av bra saker att tänka på när det kommer till just postärenden.



¤Till paket och rek krävs legitimation. Alltid. Skrymmande brev går bra att hämta ändå för ingen bryr sig egentligen om ifall de kommer fram eller inte(?) men eftersom det kan vara svårt för det otränade ögat att skilja på en paket-avi och en skrymmande brev-avi är det säkrast att alltid ta med legitimation oavsett. (En liten hint om att det är ett skrymmande brev istället för ett paket ni har fått är att pappers-avin ni fått hem i lådan har en lila klisterlapp på sig eller att det fyrsiffriga sms-numret ni fått börjar med B. Alltså B0000 istället för bara 0000, men som sagt, ta gärna med leg för säkerhetsskull)

¤The rules apply to everyone - reglerna gäller alla. Det spelar alltså ingen roll om jag som postombud känner din farmors systers grannes guldfisk, du måste visa legitimation. Jag kollar leg på min egen mor, på mina arbetskamrater ja om jag så klonade mig själv och skulle hämta paket av mig själv så måste jag visa leg. Nog för att det hade varit fint med en värld där jag kan bryta mig in till grannarna och sno deras matlådor utan att åka fast för att reglerna gäller alla utom just mig men det känns ju inte riktigt hållbart i längden.

¤Ska du skicka en present till ditt barnbarn/syskonbarn/gudbarn eller bara ett helt okänt barn du hittat i telefonkatalogen och vill skicka detta som rek eller paket och är osäker på om barnet har en egen legitimation och i värsta fall - om barnet är stort nog att kunna skriva sin egen namnteckning, skicka då paketet till en förälder istället och skriv "grattis du okända barn!" någon annanstans på paketet. Föräldrarna blir så galet upprörda i 9,8 av 10 fall då barnet ej får sitt paket pga de måste strula med att fixa fullmakter, personbevis och gud vet allt vad det heter för att överhuvudtaget kunna hämta ut barnets paket.

¤Beställ för guds skull inte paket i något annat än ditt riktiga för- och efternamn. Heter du Karl Karlsson kommer du inte få hämta ut ett paket med mottagarnamn Razorsword89.
Skulle det däremot stå Razorsword89 på din legitimation är det heeelt okej.
Och jag kommer tycka det är fett coolt.

¤Posten kommer aldrig, någonsin, skicka ett mail till dig där de talar om att du har ett paket på närmsta postombud (de brukar vara lite mer specifika än så) och de kommer aldrig be dig klicka på en länk bara för att du ska få se vem som har skickat ett paket till dig. Har du fått ett kollinummer (för det får du alltid om du har ett paket att hämta) ring istället då och be "ditt närmsta" postombud kontrollera om det finns ett paket med det kollinumret alt. slå upp det själv på posten.se

¤Kommentaren "Jag har ett problem med ett postärende och jag VET att du kan hjälpa mig" kan leda till en omgång stryk istället för att du får hämta ett paket utan rätt legitimation om du stöter på fel person. Det finns inget mer enerverande tror jag.

¤Eller jo förresten, att säga "men det har jag fått göra här förut" eller liknande varianter. Hade detta inte varit Sverige 2015 vi pratar om så hade det varit spöstraff att använda det argumentet.


Framför allt, kom ihåg: posten kan ändra våra regler från ena sekunden till den andra och regler är till för att följas. Om alla bara lägger på minnet att vi bara gör så gott vi kan och att reglerna finns till för att skydda ER konsumenter så kanske vi slipper personangrepp bara för att du inte får hämta din nya telefon just då. För det skulle ju lika gärna kunna vara någon inne tio minuter innan dig som på okänt sätt har fått tag i ditt personnummer och fått hämta ut din nya telefon. Som du har betalat för. Bara för att vi lät någon hämta ett paket utan att uppvisa giltig legitimation.

Räkna till tio nästa gång du blir upprörd över något i posten.
Det är så vi tar oss igenom dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar